Hur använder man bilder när man skapar content?

En vanlig människa spenderar i snitt 2 timmar och 23 minuter på sociala medier idag. Under dessa två timmar och tjugotre minuter hinner människan se hundratals olika bilder och texter som swishar förbi i flödet. Vad är chansen att hon kommer att komma ihåg just dig?

Det handlar om två saker; en engagerande text och en iögonfallande bild. Texten kan vi lämna en stund, för det finns andra som är bättre på att skriva än jag, men jag tänkte fokusera på bildens betydelse. 

På senaste tiden har bilder blivit allt större och texter mindre. Detta är för att vi blir så fullmatade med information nu att vi helt enkelt inte hinner eller orkar läsa massa text, och då måste bilder tala mer än någonsin. Du har säkert redan hunnit tröttna på denna texten, men jag har ett par till saker som jag vill säga.

När du tänker igenom din hemsida och dina sociala medier vill jag att du lägger märke till hur mycket bilder du har jämfört med text. Helst ska texten bara ta upp ca 27% och resterande 73% ska vara stora bilder. Bilderna är det som först fångar kundens uppmärksamhet. Textens uppgift ska vara att förstärka bildens budskap genom att ge en förklaring, så att inte kunden tolkar bilden på sitt eget sätt. Det finns tre grundnycklar som jag vill dela med sig av när ni väljer ut vilka bilder du ska använda i din marknadsföring.

  1. Satsa på unika bilder

Det är viktigt att dina bilder inte ser ut som alla andras, då försvinner de i mängden. De ska vara personliga, gärna bilder på dig eller ditt team när ni gör något. Använd aldrig stockbilder från diverse bildbyråer för de kommer aldrig matcha dig stil så att de känns personliga. Satsa istället på att fota era egna bilder eller anlita en professionell varumärkesfotograf för att få fram företagets unika prägel och känsla i bilderna.

2. Var kontinuerligt på hugget

När ni lanserar nya produkter eller tjänster – fota dessa och lägg upp på sociala medier direkt! Gärna några dagar innan lansering. Folk vill se vad ni gör och de kommer inte åka och besöka er så länge ni inte lockat dit dem på något spännande sätt innan. Visa gärna upp hur ni jobbar och vilken bra sammanhållning ni har i teamet. Var snabb med att visa upp bilder på allt ni gör och skapa en digital närvaro.

3. Skapa igenkänning

Använd bilder som kunden kan känna igen sig i (till exempel vanliga miljöer hon eller han befinner sig i) eller identifiera sig med (bilder på människor i deras egna situation eller ålder). När kunden känner igen sig eller identifierar sig med något så är chansen större att hon faktiskt inser sitt eget behov av den tjänst eller produkt som erbjuds.

Hoppas du gillade dessa tips!

Lämna ett svar