Jag förespråkar ju egentligen att anlita ett proffs framför att försöka ta bilderna själv, om du inte är väldigt intresserad av foto och beredd att lägga din tid på det. Men för dig som redan har bestämt dig för att du vill fota själv, eller för dig som helt enkelt inte har råd med en professionell fotograf så kan du fortsätta läsa.
- Se till att du kan din nisch!
Det här är ett viktigt steg att börja med, eftersom allt du gör hädanefter kommer att bygga på din nisch. Om du inte vet vad du vill förmedla och till vem, då kommer det visuella att bli rörigt och osammanhängande. - Välj bakgrund med omsorg.
Om du vill ha en enfärgad bakgrund så är det enkelt, inte så mycket att tänka på, men kan lätt bli stelt. Vill du ge en personlig känsla i bilderna så rekommenderar jag att fota i en miljö som tilltalar din kund eller målgrupp. - Fota alla bilder i samma ljus
Se till att du tar alla bilder vid samma tidpunkt på dagen så att ljuset inte skiftar och färgerna framträder annorlunda. - Visa upp dig!
Många är så rädda för att synas ”för det handlar ju inte om mig”, men släpp det. Dina kunder vill veta vem du är, och chansen är större att de köper av dig om de ”känner” dig. - Använd props!
Även om du säljer shampoo flaskor så kan du använda rekvisita. Det gör bara bilden mer tilltalande. Doftar schampot fruktigt? Släng dit en apelsinskiva i bild då, bara fantasin sätter gränser.
Hoppas du har nytta av dessa tips, och vill du utvecklas ännu mer så kan du ladda ner en gratis fotoguide bara för småföretagare! Det kan även hända att du får ytterligare en glad överraskning efter att ha laddat hem guiden 😉
Ha det gott!
Hannah